آلیس در ماتریکس | هوش مصنوعی چه نسبتی با ما و کسب‌وکار‌های ایرانی دارد؟ ویدئو | تصویر روز ناسا؛ گردش یک سیاهچاله چگونه است؟ سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند
سرخط خبرها

رحیم‌پور ازغدی: علم و پژوهشی که به کار ایران نیاید خیانت ناآگاهانه است

  • کد خبر: ۱۸۴۲۴۳
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
رحیم‌پور ازغدی: علم و پژوهشی که به کار ایران نیاید خیانت ناآگاهانه است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر پایان نامه و پژوهشی که انجام می‌دهید باید بگویید که نفعش برای جامعه و ایران چیست. اگر مقالات علمی و پژوهشی انجام دهیم که به کار مردم ایران نیاید خیانت ناآگاهانه‌ی انجام داده‌اید.

به گزارش شهرآرنیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی در گردهمایی استادان جوان با حضور استادیاران برنده جایزه شهید کاظمی آشتیانی که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد ملت‌های جهان تمدن‌ساز نیستند. کمتر از ۱۰ درصد جهان برای کل جهان تصمیم می‌گیرند. تا زمانی که کسانی قوی و قدرتمند نشوند نمی‌توانند برای دیگران تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت تمدن‌ها در چگونه به قدرت و ثروت رسیدن است، گفت: تفاوت این تمدن‌ها در این است که چگونه از قدرت و ثروت خود استفاده کنند. آیا از آن بر علیه مردم استفاده می‌کنند یا به نفع مردم. آن تمدنی که از آن به استعمار و استکبار یاد می‌شود دقیقا همین است که از ثروت و قدرت خود بر علیه مردم استفاده می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استکبار از علم و دانشمندان برای غارت دیگران استفاده می‌کند، آنوقت دیگران که از علم استفاده می‌کنند آن را سیاسی می‌دانند. اگر استفاده از علم بد است، چرا خودش استفاده می‌کند؟ اگر خوب است چرا بقیه از آن استفاده نکنند؟

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: این قضیه مانند بمب هسته‌ای است. تنها کسی که در جهان بمب هسته‌ای زده آمریکا است، اما سایر کشور‌ها نباید بمب هسته‌ای داشته باشند.

وی گفت: ایران طرفدار سلاح‌های نقطه زن است، نه سلاح‌های کشتار جمعی. اگر دشمن ما بمب اتمی و هسته‌ای استفاده می‌کند چرا ما همانند آن استفاده نکنیم؟ اما پیامبر اکرم در اینجا می‌فرمایند که ما مثل هم نمی‌جنگیم. چیزی بدتر از جنگ وجود ندارد، اما در عین حال جنگ می‌تواند نقطه روشن تاریخ باشد، چون در آن ایثار و فداکاری‌های زیادی رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به استادان جوان خاطرنشان کرد: دانشجویان باید به بعد نخبگی انسانیت توجه کنند. نخبه در درجه اول باید انسان باشد، چون حیوان نخبه خطرناک است. آن چیزی که برای جامعه مفید است، انسان نخبه است.

وی ادامه داد: تمام سلاح‌های جمعی، تمام اختلاس‌ها، تمام دزدی‌ها و فساد‌ها توسط افراد نخبه صورت می‌گیرد وگرنه آدم‌های کوچک که بلد نیستند دزدی‌های بزرگ انجام دهند. همانطور که اصلاحات بزرگ تاریخ نیز توسط نخبگان رقم خورده است.

وی با بیان اینکه نخبگی هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند تهدید، تصریح کرد: اگر شرف نباشد، تخصص به یک ضرر در جامعه تبدیل می‌شود. عده‌ای ریش دارند و به هیچ چیزی عقیده ندارند، در عوض عده‌ای ریش ندارند، اما شرف دارند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: غربی‌ها خودشان از دانشمندان جهان علیه بشریت استفاده می‌کنند. دانشمندی که در آنجا به خدمت گرفته می‌شود شعار می‌دهد که علم بی‌طرف است. اگر علم بی طرف است، پس دانشمند در آزمایشگاه بمب میکروبی چه می‌کند؟ نخبه‌ای که شعور سیاسی ندارد برای دشمنان سلاح می‌سازد.

وی اضافه کرد: این موضوع همانند بازار برده‌فروشی است، در گذشته برده‌ها کار‌های یدی می‌کردند، اما الان برده‌ها کار‌های روشن‌فکر می‌کنند. در واقع نخبگان به بردگان عصر مدرن تبدیل شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: غربی‌ها از علم و تخصص و ورزش در جهان برای غارت جهان و منافع خودشان استفاده می‌کنند. در جام جهانی قطر، بازیکنان تیم ملی فوتبال انگلیس بازوبند هم‌جنسگر‌اها را به بازو می‌بستند و پیش از آغاز بازی برای جلوگیری از تبعیض علیه بشریت زانو می‌زدند، در حالیکه این‌ها خودشان پدر و مادر تبعیض هستند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به این سخن از پیامبر اکرم که می‌فرماید دنبال علم نافع باشید، گفت: علم به دردنخور برای تظاهر و تفاخر است. این علم به کار افراد ضدجامعه می‌آید.

وی ادامه داد: در زمان جنگ به شوخی به رزمندگان می‌گفتند که به گونه‌ای تیر بخورید و شهید شوید که لباستان سوراخ نشود! چون تحریم هستیم و همین لباس‌ها را به زحمت تهیه کرده‌ایم، اما علم و نخبگان به کار کشور آمده و باعث شدند بتوانیم هواپیما، موشک و پهباد بسازیم که در حال حاضر هیچکس جرات حمله کردن به ایران را نداشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان ایرانی به اندازه جمعیت برخی از کشور‌های اروپایی شده است. این موضوع خوب نیست، چرا که باید به فکر شغل این دانشجویان هم باشیم. در کشور نمی‌دانند در برخی از رشته‌ها چرا دانشجو جذب می‌کنند. در حال حاضر پسر‌ها و دختر‌ها آنقدر درس خوانده‌اند که سنشان بالا رفته و دیگر نمی‌توانند ازدواج کنند، چون در جامعه بیکار هستند!

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: بسیاری از نخبه‌ها تک بعدی هستند و در سایر ابعاد زندگی خود تخصصی ندارند. شاگرد اول‌ها در بعد اخلاق، جامعه و اقتصاد هیچ اطلاعاتی ندارند.

وی بیان کرد: تمدن از زمانی ساخته می‌شود که تولیدش بیش از مصرفش، صادراتش بیش از وارداتش و تولید علمش در دانشگاه‌ها بیش از ترجمه‌هایش باشد، اما در حال حاضر دانشگاه‌های ما به جای اینکه دارالعلم باشد به دارالترجمه تبدیل شده است.

وی گفت: حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌های خود در ۱۰ سال پیش گفتند که دانشگاه‌های ما در ۵۰ سال آینده باید به نقطه‌ای برسند که در دنیا هرکسی اگر بخواهد به آخرین نقطه علم رجوع کند باید فارسی بیاموزد تا بتواند به آخرین نسخه علم در ایران رجوع کند.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: هر پایان نامه و پژوهشی که انجام می‌دهید باید بگویید که نفعش برای جامعه و ایران چیست. اگر مقالات علمی و پژوهشی انجام دهیم که به کار مردم ایران نیاید خیانت ناآگاهانه‌ی انجام داده‌اید. این تعداد دکتر محیط زیست در کشور داریم، چرا هوای شهرهایمان اینقدر آلوده است؟ این تعداد دکترای اقتصاد داریم، اما چرا وضع بانک‌هایمان اینگونه است؟ وقتی مقاله می‌دهید و به هیچ کار جامعه نمی‌آید چه فایده‌ای داشته و چه دردی را دوا می‌کند؟

وی همچنین در ادامه با اشاره به بحث عقده‌های حقارت در کشور در میان جامعه نخبگانی خاطرنشان کرد: چرا باید دانشجو از همان ابتدا که وارد دانشگاه می‌شود، استادش برای مهاجرتش نقشه بکشد؟ کسانی بوده‌اند که مهاجرت کرده و شرایطشان بدتر شده است. این عقده‌های حقارت‌پنداری مانع از تمدن سازی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->